Plecând eu spre Sibiu vineri la prima oră, am
fost decuplat de la ştirile cu adevărat importante. Am aflat abia azi cu
stupoare că joi, în ajunul zilei de 4 iulie – un fel de simbol internaţional al
luptei pentru libertăţile cetăţeneşti – Curtea Constituţională a emis o decizie
care ne aduce în zona statului discreţionar.
Decizia se referă la aplicarea legii 176/2010
şi la situaţia în care se află Mircea Diaconu cu presupusa sa
incompatibilitate. De pe Hotnews aflăm că:
“Interdicţia de a ocupa o funcţie pe o perioadă
de trei ani în cazul celor declaraţi incompatibili sau în conflict de interese
se aplică tuturor funcţiilor eligibile prevăzute de Legea 176/2010 şi nu doar
funcţiei deţinute la momentul respectiv este interpretarea dată sintagmei
“aceeaşi funcţie”, în urma unei decizii de joi a CCR, au declarat pentru
Agerpres surse judiciare.”
Acest lucru este un abuz la adresa însăşi
democraţiei pentru că deschide drumul către interzicerea unor drepturi
cetăţeneşti fundamentale – anume de a alege şi a afi ales – be baza oricăror
elucubraţii ale unor politruci odioşi precum ala care conduce ANI. Cu alte
cuvinte, ţi se poate pur şi simplu nega dreptul de a fi ales pentru o abatere
disciplinară căci, conform legii de care vorbim, “incompatibilitatea” nu este o
infracţiune, nu este o contravenţie şi, prin urmare, nu este decât o abatere
disciplinară care are ca rezultat pierderea slujbei pentu care se constată
incompatibilitatea. E spus EXPLICIT:
Art. 25
(1)
Fapta
persoanei cu privire la care s-a constat că a emis un act administrativ, a
încheiat un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei
decizii cu încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori
starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se
sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau
activităţii respective, în măsura în care prevederile prezentei legi nu derogă
de la aceasta şi dacă fapta nu întruneşte elementele constitutive ale unei
infracţiuni.”
Din câte bag seama enunţul e clar pentru orice
vorbitor de limba română, nu cred că incompatibilitatea întruneşte elementele
constitutive ale unei infracţiuni ci rămâne la “abateri disciplinare”. Adică,
aş spune eu, şi a trece pe roşu este o faptă mai gravă decât a fi constatat
incompatibil dar nu-ţi interzice nimeni să accezi la o funcţie publică
pentru o asemenea faptă. Mai mult, am explicat că până şi originea acestei
dispute, constatarea incompatibilităţii lui Mircea Diaconu a fost o
interpretare abuzivă a legii, dovedită de absolvirea dnei Ecaterina Andronescu
de orice vină într-o chestiune fix din aceeaşi speţă. Domnniei sale i s-a
acceptat situaţia de a fi şi rector şi senator concomitent căci aşa spune legea
– incompatibilităţile funcţiilor de aleşi ca deputaţi sau senatori nu se aplică
în domeniile culturii şi educaţiei, nici pentru activităţi şi nici pentru
funcţii. Dar las asta la o parte.
Mă văd nevoit din nou să constat extraordinar
de reaua credinţă a unor cetăţeni care poartă titulatura pompoasă de
“judecător” şi care decid astfel de distorsiuni ale logicii. Pentru că trebuie
fie să ai o totală lipsă de capacitate de a gândi logic fie să fii îmbibat de
rea-credinţă pentru a face o astfel de constatare absurdă cum este cea care
atribuie sintagmei “aceeaşi funcţie” acoperirea tuturor situaţiilor descrise DISTINCT la art. 1 al legii
176/2010. Făcând asta ai transforma excepţia explicită a legii în exact
opusul său! Albul devine negru şi negrul nu mai poate fi decât alb. Pentru că
acelaşi articol 25 al legii 176/2010 spune mai mult decât limpede:
“(2) Persoana eliberată sau destituită din
funcţie potrivit prevederilor alin. (1) sau faţă de care s-a constatat
existenţa unui conflict de interese ori starea de incompatibilitate este
decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică ce
face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepţia celor electorale,
pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori
demnitatea publică respectivă sa a încetării de drept a mandatului. Dacă
persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi
funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului. În cazul în
care persoana nu mai ocupă o funcţie de demnitate publică la data constatării
stării de incompatibilitate ori a conflictului de interese, interdicţia de 3
ani operează potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportuli de
evaluare, respectiv a rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii
judecătoreşti de confirmare a existenţei unui conflict de interese sau a unei
stări de incompatibilitate.
(3) Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat starea de incompatibilitate sau de conflict de interese constituie temei pentru eliberarea din funcţie ori, după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementări aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective.”
(3) Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat starea de incompatibilitate sau de conflict de interese constituie temei pentru eliberarea din funcţie ori, după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementări aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective.”
Articolul nu numai că vorbeşte exclusiv de
“sancţiuni disciplinare” dar şi indică faptul că sancţiunea cea mai gravă este
eliberarea din funcţie. Diaconu a fost deja sancţionat disciplinar iar
decăderea din drepturile sale se limitează la ocuparea în viitorii 3 ani de
funcţii publice CU EXCEPŢIA CELOR ELECTORALE. Distincţia era cu
atât mai necesară cu cât art. 1 enumeră funcţii publice la grămadă: alese,
numite, de funcţionari sau de persoane din cabinetele demnitarilor. Abuzul CCR din recenta decizie
constă în extinderea decăderii din drepturi dincolo de această excepţie
firească. Spun firească pentru că, în conformitate cu toate principiile
legate de drepturi şi libertăţi din constituţie, mai ales citind art. 53, nu
poţi limita drepturile electorale din cauza unei SANCŢIUNI DISCIPLINARE ci în
urma unor condamnări sau a unor situaţii prevăzute la art. 16 şi 36 din aceeaşi
Constituţie. Acest lucru se face abuziv si ilogic prin asimilarea tuturor
funcţiilor DISTINCTE din art. 1 cu ceva ce poate fi interpretat cu “aceeaşi
funcţie” ceea ce, cum spuneam, este de o stupiditate fără seamăn. Am arătat
deja că această excepţie a excepţiei – candidatura pentru o altă deminitate
publică decât cea din care ai fost exclus ca sancţiune disciplinară – este un
amendament la legea iniţială. A pune problema în maniera CCR s-ar traduce prin
aceea că, deşi legea face o excepţie pentru funcţiile alese, excepţia nu ar
putea funcţiona în fapt niciodată pentru persoanele alese. Dacă ar fi fost aşa
atunci de ce legea ar mai fi prevăzut excepţia respectivă şi nu a spus de la
bun început că persoana decăzută din funcţia ocupată ca urmare a
incompatibilităţii NU MAI POATE CANDIDA DELOC? Dacă asta era intenţia
legiuitorului atunci de ce s-au mai introdus noţiuni/excepţii care să nască
astfel de întrebări şi răspunsuri idioate din partea CCR !? Eu cred că este
simplu, legiuitorul nu a intenţionat aşa ceva căci nu şi-a dorit un abuz
la adresa libertăţilor şi drepturilor fundamentale ale omului – a alege şi a fi
ales. Ceea ce a decis acum CCR deschide poarta oricărei limitări a acestor
drepturi şi libertăţi în viitor. Un atac la democraţie din partea unei
instituţi care pretinde că veghează la stabilitatea democraţiei şi a “statului
de drept”. Vorbe fără acoperire.
Ceterum
autem censeo Băsescu esse delendum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu