joi, 4 octombrie 2018

FLOTILA DE PE BEGA


Am aflat ca la Timisoara s-a inaugurat primul sistem de transport public pe apa. Bravo! 
Acest lucru s-ar fi putut face si la Bucuresti, in urma cu 135 de ani daca ... 
Nu e o afirmatie "la misto". Pentru ca am studiat aceste dosare aflate la Arhivele Nationale - Serviciul Municipiului Bucuresti, fond PMB Tehnic, dosar 41/1883 si fond PMB Secretariat, dosar 30/1889, le-am si integrat intr-un fragment din teza mea de doctorat. Acolo, la paginile 80 si 81 ziceam asa:

"Prin urmare, o intenţie mai veche dar transpusă în lege abia în 1865, anume de a rectifica cursul Dâmboviţei inclusiv pentru a-i asigura nişte cheiuri atractive imobiliar şi funcţionale din punct de vedere al circulaţiei, s-a văzut finalizată doar după două decenii. Mai mult, prima axă majoră a capitalei este rezultatul nu al unei gândiri strategice de urbanism pur ci ca o dezvoltare conexă rezultată din necesitatea prioritar tehnică de a asigura un curs regulat al râului Dâmboviţa, fără pericolul permanent al inundaţiilor şi pentru a asigura o mai bună salubritate a malurilor. Atractivitatea rezultată însă în finalul acestei operaţiuni majore s-a manifestat inclusiv prin mai multe intenţii private de a concesiona activitatea de navigaţie pe cursul râului în zona sa urbană. Solicitările datează din anii 1883 şi din 1899 , cele din 1899 fiind făcute chiar de către patru ofertanţi distincţi. Prima ofertă făcută lua în calcul faptul că lucrările de canalizare nu erau finalizate şi anticipa cu un an acest eveniment cu argumentaţia că în toate oraşele europene care au canalizat râurile ce le traversau existau astfel de servicii de transport, unul dintre exemple fiind cel al vaporaşelor “La Mouche” din Paris. Dacă luăm în calcul şi afirmaţia lui Frédéric Damé referitoare la faptul că deşi au existat opţiuni mai ample pentru cursul Dâmboviţei s-ar fi ales soluţia cea mai meschină , prin legile referitoare la cursul Dâmboviţei obţinem un tablou destul de exact în raport cu capacitatea administrativă a epocii de a pune în operă un deziderat de dezvoltare în concordanţă cu ceea ce se întâmpla în marile oraşe europene ce erau luate, într-un fel sau altul, drept model de dezvoltare."

2 comentarii:

  1. Din punctul de vedere tipic romanesc, fatalist, as zice ca da, acum n-ar mai fi o idee buna, din cauza traseului limitat pe care ar poutea circula vaporasele, in lipsa ecluzelor. Bateau- mouche la bucresti e greu de crezut, in lipsa monumentelor de pe tarm ("decat" Tribunalul si 3-4 cladiri mai acatarii)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acum nici n-ar mai fi posibil, intr-adevar. Probabil si din cauza nivelului mult prea scazut al apei. Iar atunci, in anii 1880, Dambovita era oricum redusa la un sant adanc prin care curgea o apa.

      Ștergere