sâmbătă, 9 martie 2013

Galantarul de sambata IV

Cautand altceva, am rascolit din nou prin fotografiile lui Willy Pragher facute in Bucurestii anilor din preajma si din timpul razboiului. Le stiti, sunt publicate de arhivele landului Baden-Wurttemberg la https://www2.landesarchiv-bw.de (in denumirea fotografiilor am mentinut codurile si descrierile acestora de pe pagina arhivelor germane)
Una dintre fotografii mi s-a parut exceptionala caci arata, in anul 1941, la cativa ani buni de la darea in folosinta a Blocului Malaxa proiectat de Horia Creanga pe bulevardul numit azi Nicolae Balcescu, o vitrina de mare suprafata a unei florarii.



Uitati-va la calitatea detaliului ramei si la cat de mare era foaia de geam! Se distinge un rost intre doua dintre foi dar partea din prim-plan mi se pare uriasa; nu reusesc sa disting vreun rost. In plus, literele par in relief si lipite pe geam pentru a forma "Floraria Bucuresti". Subiectul fotografiei nu cred ca a fost vitrina ci modul in care se reflecta in ea frontul opus al bulevardului. Mie insa mi se pare interesant sa vedem tehnologia din constructii a anului 1940 din Bucuresti.



Din 1937 mai avem o fotografie a unei alte vitrine mari ale aceluias imobil, fotografia fiind luata din coltul catre strada C.A.Rosetti. Magazinul era destinat expunerii unui Lincoln Zephyr, marca este inscrisa pe vitrina iar in magazin se distinge un pic dintr-un astfel de automobil.



Astazi este o zi trista pentru mine caci sunt 7 ani de cand s-au dus dintre noi doi oameni deosebiti, tocmai intr-un accident de automobil.
COMPLETARE - EXCEPTIONAL:

6 comentarii:

  1. Tin minte o poza, am uitat unde am vazut-o (acum multi ani) cu un automotor Malaxa, intr-o gara de pe Litoral (Constanta? Eforie?)
    In fine; este un automotor fabricat prin 1930-si-ceva si se vede in detaliu tabla lui, care e absolut neteda, impecabila, fara galme, indoituri, iesituri si rosturi.
    Se vad geamurile - si sunt fara ape, cristal curat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ala era un obiect de top in industria vremii, nu numai a Romaniei. Cred ca s-au fabricat destule si dupa nationalizare, eu imi aduc aminte de DEX-ul vechi pe care-l aveam, o editie de la sfarsitul anilor '50 daca nu ma insel. Acolo, la pagina cu ilustrarea cuvantului "industrie" era, printre alte tractoare si camioane, un automotor din asta. Care a mers destul de multa vreme pe linia catre Snagov, imi amintesc de el ca l-am vazut in copilarie plecand din Gara de Nord.

      Ștergere
  2. ce zgomot dulce facea motorul lui cand trecea pe langa casa bunicilor...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In codru verde nu se mai pierde
      Nu se mai vede urma de cal
      Pe la izvoare nu mai apare
      Umbra calare a vreunui haiduc :)

      (Versuri de la: http://www.versuri.ro/ )

      Ștergere
  3. Mi-ati dat de lucru cu vitrina ... este mai mult decat o surpriza pentru mine. Am inceput deja sa caut detalii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt la aceste cladiri niste detalii exceptionale care s-au mai pastrat pe ici pe colo la unele blocuri. Din pacate din ce in ce mai putine. E trist sa vezi un bloc de Horia Creanga cu aparatul de intrare schimbat in PVC alb (un bloc de-al lui pe Gheorghe Manu cu un hol foarte frumos) ...

      Ștergere