marți, 13 martie 2012

Experimentul Pitesti

Gasiti aici un articol interesant despre cum progresam in domeniul CF. Tipic pentru Romania si probabil destul de specific transformarii orasului Pitesti din ultimii 15-20 de ani. Pitestiul de azi imi trezeste senzatia ca toti arhitectii s-au nascut acolo si au decis brusc sa-si lase creatia, fiecare in parte, in aceeasi zi si fara sa stie unul de altul. O mai mare cacofonie precum cea din acest oras (care mi-a fost foarte drag pentru multele vacante pe care le-am facut acolo la sfarsitul anilor '70, inceputul anilor '80) mi-e greu sa identific in alta parte ...
Iata despre ce vorbim:

Imaginile sunt luate din articol dar au ca sursa acest forum.


Urmeaza a fi demolata gara orasului facuta in 1872 deci printre primele din Romania extracarpatica. Pentru un scop nobil ce ar putea arata atat de bine:

Nu comentez mai mult. Sper ca e limpede unde n-am mai pus ghilimelele ...

10 comentarii:

  1. Ăştia sunt arhitecţii, Adrian. Au trecut şi ei printr-o şcoală sau mai multe şi au avut profesori deosebiţi, nu?
    Şi mie mi se pare ridicol să schimbi o clădire existentă - cu valoare istorică şi tehnică - pe un mall, dar care ar fi soluţia pentru un o staţie CF cu un program zilnic de circulaţie având peste 50 de trenuri de persoane?

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai dreptate in mare masura - arhitectii in general nu se preocupa decat de "opera lor" si li se falfaie de ce e in jurul lor. Asta se intampla insa la noi; in alte parti, unde societatea e mai inchegata si au pretentii de la locul in care traisec, arhitectul joaca in limitele unor reguli care il fac mai mult sau mai putin sa-si dea jos ochelarii de cal si sa mai priveasca si in jur.

    Gara noua de aici este (cred) evident pentru oricine ca e o mizerie fortata si provinciala. Cand zic "provinciala" am in cap carciumile alea din sate unde se pune mare pret pe cioburile de oglinzi lipite pe peretii vopsiti cu nuante ciclamen si captusiti cu lambriuri de placaj si sipculite complicate. Imi aduce cumva aminte de gara din Poprad unde am coborat in 1999 si m-am urcat in 2000. La acel moment parea deja prafuita si usor lugubra.

    Solutia unei astfel de investitii poate fi intotdeauna EXTINDEREA. Slava cerului e destul teren in lungul caii ferate acolo si, intr-adevar, ar fi nevoie de o legatura intre zona orasului mai vechi, cu acele locuinte colective de nuanta neoromaneasca si zona de dincolo de linii cu nefericitele blocuri care sunt izolate acolo. Dar de ce neaparat daramand gara istorica in loc sa fie valorificata? Chiar il credem pe idiotul ala care afirma ca ar fi din paianta? Probabil ca nici nu stie exact ce inseamna termenul ... Nu cunosc tema de proiectare dar pare stupid ca nu s-ar fi putut gasi o solutie in asa fel incat unele functiuni sa fie adapostite in gara veche. Revin la ce spuneam in postarea cu scoala din Bolintin Vale. Tema a fost facuta din start in asa fel incat sa se faca o scoala noua desi scoala de tip Spiru Haret putea foarte bine sa fie restaurata. Oricat am spus ca asa ar fi normal - restaurare si, eventual extindere - n-aveam ce sa fac, jocurile erau facute asa si numai asa. Din rea vointa dublata de prostie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Este, daca vreti, un cerc vicios care incepe cu profesorii arhitecti ce au facut compromisuri profesionale inainte de 1989, apoi clientii care vor sa isi impuna neaparat punctul de vedere in fata arhitectilor, a ideei de imbogatire peste noapte din furt, cu arhitectii care accepta orice si oricum pentru o suma buna, pentru edilii cu 4 clase facute la FF si romanii care cred ca vechi = prost!
    Dvs sunteti vechi in aceasta meserie. Cum poate cineva sa proiecteze asa ceva? Cum se poate ca un edil sa declare ca o gara e facuta din paianta?
    Ce speranta mai putem avea? Nimic, nu ai cu cine in tara aceasta! De la rectori universitari si pana la ultimul Gigel de pe strada, cu totii sunt atinsi prostie, coruptie, ignoranta. Primaria sau ALPAB cumpara chioscuri de 37.000 Euro bucata, altii au demolat spitalul din Busteni, la Gara Obor s-au taiat niste vagoane vechi si speciale, directorii de muzee vand pe ascuns exponate de patrimoniu, fiul Udrei ridica bar (sa aiba copilul modern, dotat cu Iphone si jeansi la 1000 de Lei, unde se imbata si droga ca porcul) peste lucrarile arheologice pe Lipscani.
    Cum sa mai am speranta cand tot, absolut tot este corupt in tara asta? De la portarul spitalului si pana la director toti vor cate un ciubuc... Ufff, ce m-am 'nervat! :))
    Observ ca de multe ori dvs sunteti un optimist, dar nu va impartasesc crezul.
    Solutia: Canal, gaz Zyklon B sau munca silnica pe viata cu mainile goale!

    RăspundețiȘtergere
  4. Am mai văzut la TV o gară futuristă pe undeva prin ţară. Hardughia nu putea fi încălzită, centrala era prea mică, şi, ca urmare, când era gerul mai mare în România, se înregistra performanţa ca înăuntru să fie mai frig ca afară (probabil pentru că nu intra nici soarele înăuntru şi afară te mai încălzeai de la soare). Din cauza frigului începuse să sară plăcile de gresie...

    RăspundețiȘtergere
  5. @Marius: am mai spus asta: nu sunt optimist ci din contra! Daca ar exista niste concursuri publice pe bune pentru astfel de investitii (si nu numai) atunci ar fi mai putine compromisuri profesionale. Si daca ar fi si niste dezbateri publice mai serioase. Probabil ca 90 % dintre pitesteni nici macar nu stiu ce li se pregateste. Nu ca le-ar pasa realmente dar daca nu li se prezinta si alternative ...

    RăspundețiȘtergere
  6. @Bibliotecaru: asta nu e o gara futurista ci este deja paseista, ramasa undeva in anii '70 - '80, pe vremea cand se pare ca tocmai isi lua diploma de arhitect autorul. Multe lucruri in tara asta sunt grandomane, supradimensionate cu totul inutil, pe modelul caselor tiganesti care sunt locuite doar la parter sau, oricum, intr-o mica proportie a spatiului construit. In ce priveste calitatea detaliului, atat ca proiectare cat si ca executie ... no comment!

    RăspundețiȘtergere
  7. Ceea ce se intampla in Pitesti este un dezastru. Foarte multe cladiri cu valoare istorica sunt distruse. Gara va fi demolarta dupa 140 de ani de la construire pe motiv ca este veche si ca are pereti din paianta.
    Alte cladiri valoroase au fost recent demolate, cum ar fi moara veche din Targul din Vale.
    Altele, precum Hanul Gabroveni, stau sa cada.
    Ceea ce se intampla cu mostenirea arhitecturala a Pitestiului este deliberat.

    RăspundețiȘtergere
  8. Nu vă înțeleg supărarea...în articolul respectiv scrie clar că gara va fi salvată:
    „Tocmai pentru că există această nostalgie pentru vechea gară ea va fi „salvată” în miniatură, spune arhitectul piteștean: „S-a hotărât ca cel care câștigă licitația de construcție să facă o machetă care să fie pusă în holul noii gări”.
    ...mi se pare mișto

    RăspundețiȘtergere
  9. @Radu Stanescu: si eu am aceeasi senzatie. Orasul istoric a fost distrus sistematic in ultimii 50 de ani. Macar in timpul comunismului a fost o viziune unitara iar ceea ce s-a facut pana in 1990 are o anumita coerenta urbanistica.
    Demolarea garii in loc de a o conserva si a o include in lista monumentelor este tragic. Daca nu mai e buan de gara de ce nu se face un hostele de tranzit, de ce nu se face un dispensar, de ce nu se concesioneaza altora cu alte idei ?!

    RăspundețiȘtergere
  10. @Popescu: daca nu iese cine trebuie la licitatie o sa-l puna sa faca acea macheta la scara 1:2. Din bete de chibrit ca sa se invete minte :))

    RăspundețiȘtergere