sâmbătă, 15 iunie 2013

Galantarul de Sambata IX

Usierul de serviciu a scris si a ilustrat despre modificarea modificarii unui galantar modificat din strada Franceza din centrul istoric al Bucurestiului. Este vorba despre o casa pe care o stiu si in care am intrat prima data in urma cu aproape 20 de ani. In anul 5 am avut un proiect de restaurare unde am lucrat chiar pe releveul acestei case. Are o scara interioara destul de spectaculoasa, cu luminator si care era intr-o stare destul de proasta inca de atunci. Casa comunica in strada Filitti iar in curtea interioara are un geamlac despre care a scris si Ciprian Buzila. De la Ciprian am si extrasul din dosarul de modificare a fatadei din anul 1895 (dosar din 1896 la Arhivele Nationale Directia Municipiului Bucuresti). 
In lucrarea mea de doctorat am cuprins aceasta cladire intr-o plansa in care si explicam evolutia:

Galantarul ar fi trebuit sa arate asa (detaliu):

Si cum a ajuns azi (de la Usier):


Usierul nota gresit aici ca s-au pastrat stalpii tamplariei vechi. Este vorba, de fapt, despre stalpii ce fac parte integranta din structura noii fatade din 1895.

2 comentarii:

  1. Cum a fost si ce a ajuns galantarul ... Cred ca aceste cladiri ar trebui cumparate de Primarie, restaurate si apoi inchiriate conditionat ...
    Multumesc de planuri si de informatiile transmise; chiar aveam nevoie de ele

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu eram destul de radical pe segmentul asta. In linkul cu articolul lui Ciprian Buzile se regaseste si ce scrisesem eu despre centrul istoric ca spatiu public "de mana a doua" in 2008. Pe acolo spuneam si eu (intre paginile 194 si 205 ale documentului de la adresa cu pricina) ca centrul ar fi trebuit sa aiba o gestiune distincta si sa capete o orientare strategica oarecare. Intre timp piata a reglat cu ce era mai simplu - mega carciuma. Eu gandeam un spatiu cultural si comercial mai complex si mi-as fi dorit ca centru sa fie trasnformat intr-un mare campus universitar caci in astfel de case de final de XIX se puteau organiza spatii de cazare pentru studenti, in regim de casa cu dormitoare individuale si bucatarie/living/bai in regim comunitar. Un grup de cate 5-10 studenti puteau locui in comun foarte bine in astfel de case. Spatiile din parter puteau fi folosite comercial.

      Ștergere