luni, 23 august 2010

De 23 August: unde "puii mei" se duce piatra cubica?


Place de la Bastille, Paris ... trafic intens dar piatra cubica rezista (ca sa parafrazez o reclama)!
Iata si situatia de azi 23 August de la Monumentul Eroilor Aerului: trafic intens dar piatra cubica ce a rezistat aproape un secol s-a dus dracului. Unii au naivitatea sa creada ca e inspre binele lor. Eu am tras linie si de acum astept implinirea a trei ani. Caci nu cred ca vor trece trei ani si asfaltul turnat pe Aviatorilor, de care unii se bucura spunand ca vor merge mai repede si mai bine (si poate ca vor putea face si vreo liniuta ceva ..) va necesita plombe ba poate chiar returnare pe alocuri. Cine isi aminteste ca in anii post revolutionari sa fi vazut utilaje si interventii la piatra cubica de pe Aviatorilor sau de pe Prezan? Eu pot sa spun ca de cand vietuiesc n-am vazut niciodata echipe de interventii la carosabilul din piatra cubica si am trait jumatate din viata "pe vremea cealalta"



Mai sus se vede mestesugul cu care a fost asezata piatra. Rafinamentul era chiar alternarea a doua nuante de piatra la fiecare trei randuri. Vi se pare ca in aceste conditii de preocupare pentru calitate"degradarea" de alaturi s-a produs asa, de la sine? Tot ce s-a intamplat in rondul pietei Charles de Gaulle (fosta Adolf Hitler, fosta Stalin) ca degradare s-a produs natural? Eu nu cred, eu cred ca s-a provocat special degradarea pentru ca pe fondul accentuarii tasarii inegale ca urmare a traficului greu care s-a permis in timp, cu autobuze din ce in ce mai masive si asa mai departe, sa fie "cerut insistent" de cetateni ca sa se asfalteze. Sa aiba si gura asfaltatorilor ce sa manance. Credeti ca in ultimii 50 de ani a fost vreo reparatie competenta la calea de rulare? Credeti ca aceste borduri de granit nu sunt din vremea lui Carol II?

Mai sus se vede in fundal o casa semnata de Duiliu Marcu in ton cu bulevardul pe care se afla. Adica e lasata sa se degradeze asa cum s-a intamplat cu calea de rulare. Si stiti de ce? Pentru ca cineva a cumparat-o cu gand s-o demoleze platind pe casa in sine de cam 8 ori mai putin decat pe terenul pe care se afla (bani grei!) ... Si cum demolarea nu s-a aprobat si, din contra, s-a cerut clasarea in lista monumentelor ... RAZBUNARE! ... oamenii par ca au lasat-o la pastrare. Poate se duce si ea precum casa din Kiseleff 37.

Revenind la piatra cubica, iata cum arata sectiunea prin strada la aceasta tehnica. Destul de rudimentar nu? Dar cred ca ieftin si eficient. Revin cu insistenta si spun ca eu nu imi aduc aminte in timpul vietii mele sa vad interventii la carosabil pe aceasta artera. Sunt unii care au senzatia ca mentinerea pietrei cubice este o chestiune estetica. Inclusiv primarul. Ba chiar proiectantii au venit cu ideea nastrusnica sa puna piatra cubica pe trotuare pentru a "castiga bunavointa" Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice !!! Ca sa zic ei ca pastreaza caracterul istoric ...

Ideea e ca piatra cubica e mai buna pentru ca:

- are durata de viata mai lunga- are costuri mai mici pe ansamblu la metru patrat (e o demonstratie facuta de UAR dar n-o am la indemana acum)
- pusa normal si nu pe dale din beton asa cum s-a facut in mod idiot in centrul istoric asigura o aerisire a pamantului dar si o infiltrare partiala a apei ceea ce permite o mai buna viata a arborilor de aliniament iar in centru istoric ar permite eliminarea umiditatii in exces ce altfel se va concentra in peretii din caramida ai caselor vechi
- daca e pusa in tehnica normala asigura o posibilitate mai buna de interventie repetata (mai usor si cu costuri mai mici, intr-un timp mai scurt) la retelele care se afla de obicei pe strazile mai mici cum e cazul si in centrul istoric
- atunci cand e cazul de reabilitare piatra e refolosibila caci e demontabila si, in plus, fiecare cub avand cate 6 fete acestea pot fi rotite la repunerea in opera daca suprafata initiala e prea lustruita - de unde rezulta un cost pe mp mult mai mic in durata de exploatare fata de drumul asfaltat
- in cele din urma are un aspect mult mai placut si cred ca din punct de vedere al acumularii de caldura e iar mai buna decat asfaltul pe timp de vara ... iar iarna nu produce crapaturi ca urmare a inghetului-dezghetului

Si ca sa nu aveti senzatia ca bat campii iata imagini din Franta, Finlanda si Lituania. As mai pune si de prin alte parti dar cred ca sunt suficiente astea.





N-am identificat prin text toate imaginile dar puteti sa o faceti prin intermediul numelui pozelor.

Care e totusi legatura cu 23 August?
Pai pe Aviatorilor se faceau inainte deplasarile de trupe si tehnica la parada militara in aceasta zi, fapt ce va fi imposibil de acum inainte. Cel putin nu cu senilatele ...
Iar intrebarea din titlu e totusi pe bune: unde naiba se duc toata piatra si bordurile din granit scoase de aici?


PS: si adresez o leapsa lui Raiden, Popescu, Hungry Mole, Radu Oltean si chiar lui Varujan Vosganian sau lui Liviu Jicman cu indemnul de a deslusi care e rostul economic al scoaterii pietrei cubice si care e drumul pe care-l ia materialul scos de acolo.

PS2: am extins leapsa si catre Mihai Voicu si catre bloggerii liberali prin Lilick (care mi-a si amintit de un articol aflat la: http://www.romanialibera.ro/actualitate/bucuresti/capitala-mutilata-la-suprapret-190906.html )

11 comentarii:

  1. Referitor la intrebarea din final: se duc in strainatate, ca altii mai cu cap isi repaveaza centrele istorice.

    RăspundețiȘtergere
  2. @raiden: vorba aceea - "tradare, tradare dar sa stim si noi!" :)
    Ar trebui cerut socoteala primariei asupra acestui aspect. Voi la "Rezistenta" aveti mai multa vizibilitate si impact. De ce nu lansati niste lepse pentru a afla oficial ceea ce banuim? Sa vedem si noi prin ce procedura comerciala ajunge piatra si unde.
    Apropos de blogul vostru. Am comentat la subiectul lui Buciuman despre Rosia Montana si asteptam cu interes comentariul tau. Te-ai abtinut :) Poate comentezi la mine ce-am spus eu acolo, ce zici?

    RăspundețiȘtergere
  3. mersi pentru nominalizare...prima mea leapsa :0...sa vad ce descopar si eu, dar oricum imi voi exprima parerea...stiu ca Raiden si Radu au avut deja articole pe tema asta

    RăspundețiȘtergere
  4. Am raspuns pe blog.
    Răspunsul nu il am, dar din pacate sunt sigur ca motivatia principala nu tine de interesul public.
    Si cred ca mai este o problema, de a trage la raspundere pe cei care genereaza astfel de pagube, ma refer la procesul de deszapezire. Poate sunt carcotas pentru ca am pretentia sa avem si drumuri deszapezite si neafectate de procesul respectiv, dar culmea este ca noi nu prea avem nici una nici alta. Si fara sa ma pricep, sunt convins ca daca am avea o interventie timpurie si dotari moderne, ar exista solutii mult mai prietenoase si cu mediul si cu drumurile.

    RăspundețiȘtergere
  5. Inca de acum 10 ani auzisem ca se exporta piatra cubica in Italia pentru restaurarea unor zone istorice unde se "cereau" pietre patinate (lustruite0 si nu noi. Acest zvon nu l-am citit niciodata oficial. Am vazut multe strazi mai mici ce au fost asfaltate PESTE stratul de caldaram. Deci, in multe locuri pietrele se afla inca SUB asfalt oferind o buna temelie. Am vazut setiuni in unele stradute in care sub piatra cubica erau pietre de rau frumos aranjate (3 straturi in 100 de ani). Am vazut asta pe str. Academiei colt cu Bd Elisabeta in fata la SpringTime in urma cu vreo 2-3 ani.
    Alte cantitati mici de piatra cubica a mai folosit Negoita prin sect 3 in zona baba novac - Parcul IOR si arata ff bine. Dar acum afacerea cred ca este asa: vindem in tarile din vest pt restauraile unor orase istorice iar pt uzul local, gen Centrul Istoric, se importa din China. Toata lumea are de castigat, mai putin bugetul public. Mai e si varianta cea mai trista a distrugerii si aruncarii la gunoi. Am vazut niste munti cu borduri uriase de bazalt de pe str Viitorului sparte si amestecate cu pamant si moloz, incarcate in camioane.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am locuit peste 20 de ani pe strada pavata cu piatra cubica, Calea-Vitan (pana in 2002 cand a fost asfaltata).Praf, zgomot si accidente rutiere(uneori mortale) asta inseamna piatra cubica.

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc tuturor pentru reactii. Am lansat leapsa asa, selectiv pentru ca cei invitati fie se ocupa de urbanism, de trafic, de politici diverse fie au mai scris deja pe acest subiect. Fireste, astept si comentariile celorlalti prieteni si chiar opiniile contrare.
    @Popescu: :))) Iata-ne doi "virgini": nici eu n-am mai lansat o leapsa pana acum :))
    @freesys: cred ca de praf si zgomot au parte si cei de pe Iancu de Hunedoara (am locuit niste ani in copilarie la intersectia Argentina si fostul Ilie Pintilie - ambele strazi atunci cu piatra cubica) iar accidentele recente cu rupere de pomi si morti de pe Lascar Catargiu si de pe Magheru s-au produs pe un asfalt de calitate. Praful nu are nicio legatura cu piatra cubica, zgomotul e intr-adevar mai mare, accidentele se produc mai curand din nerespectarea regulilor de circulatie. Daca te referi la suprafata alunecoasa atunci revin cu ce am spus: acele strazi n-au fost intretinute DELOC caci la un anumit interval de timp piatra tocita trebuie intoarsa pentru ca o alta suprafata din cele 6 ale cubului sa fie expusa.
    @radu oltean: in multe locuri s-a asfaltat peste, inclusiv pe unele drumuri judetene. Intre Dealu Frumos si Agnita e o sosea care era cu piatra cubica, inteleg ca un drum facut de nemti. Asfaltul s-a facut praf in cativa ani nu pentru ca ar fi ceva in neregula cu piatra ci pentru ca drumul s-a miscat din cauza miscarii terenului - deal care mai aluneca. Eu prefer drumurile de pamant celor in care apar cratere in asfalt, mai ales in cele multe produse la asfaltari peste piatra.

    RăspundețiȘtergere
  8. Când intri într-o clădire veche, vezi coloane de marmură la parterul blocurilor... Alte vremuri acum 100 de ani.

    Piatra cubică este bună, din păcate nu mai avem nivelul de viaţă care să permită piatra cubică. Viaţa noastră naturală a fost înlocuită, treptat, de "arome identic naturale".

    RăspundețiȘtergere
  9. @bibliotecaru: sunt incantat de vizita si multumesc pentru comentariu!
    De cele mai multe ori in acele spatii de la parterul unor imobile din prima parte a sec. XX nu e piatra naturala sau e cel mult un placaj in zonele esentiale. Dar e adevarat ca preocuparea pentru spatiul public de atunci e exemplara si se vede foarte bine la blocurile moderniste. La acestea, majoritatea holurilor de acces in cladire sunt tratate monumental, pe alocuri chiar cu mesaj. Nu se mai face iar cateodata mesajul e chiar involuntar. La ministerul culturii, de exemplu, exista un mic soclu placat cu marmura pe care e inscris numele institutiei si care margineste rampa pentru persoane cu dizabilitati. Foarte frumos insa marmura e verde, un sortiment care nu se gaseste in tarisoara noastra ... nici ca se putea un mesaj mai cultural! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Adrian, buna! Lasa-mi, te rog, pe blog la mine, adresa de mail. Nu scot de la moderare. Iti trimit programul in varianta asta noua.

    RăspundețiȘtergere