luni, 15 decembrie 2014

FRANZ MANDY, GAMBRINUS SI CATE SI MAI CATE


Am discutat de mai multe ori cu dl. Emanuel Badescu despre unele documente privind fotografii bucuresteni de la inceputurile fotografiei de pe la noi. Dansul s-a preocupat recent, in mai multe ocazii, de expunerea personajului istoric ce a fost fotograful Franz (Ferenc) Mandy. La sustinerea conferintei sale de la MIMB i-am promis ca am sa caut documentele pe care le am legate de extinderea casei lui Mandy din strada Stirbey Voda nr. 3 (daca nu ar fi disparuta, am vedea-o pe strada Ion Campineanu). In 1889, Mandy cerea extinderea casei sale iar documentul descrie si existentul acelui moment:

Casa respectiva e una celebra caci aici a functionat beraria Gambrinus despre care au scris si Dan Rosca sau Radu Oltean. Din planul de autorizare rezulta ca extinderea era catre fundul de lot.

Planul mai indica faptul ca intrarea la berarie n-avea cum sa fie pe coltul casei asa cum ar putea sa o sugereze firma din fotografia istorica pe care Radu o folosea in articolul sau (am lasat-o inclusiv cu sageata care indica imobilul si accesul pe colt). Asta este limpede pentru ca se vede pe planuri faptu ca acel acces de colt ducea la o scara prin care se accedea exclusiv la etaje. Prin urmare, beraria functiona independent, cu acces din partea cea mai coborata a fatadei dinspre strada Stirbey Voda (adica Ion Campineanu de azi).


Mi s-a parut interesant ca pe sectiunea din proiectul de extindere din 1889, semnatura lui Mandy este altfel decat cea de pe cerere astfel incat nu stiu care ii apartine cu adevarat:

Despre atelierele lui Duschek, Reiser, Szathmari si despre alti fotografi las pe alta data.

AN-DMB, fond PMB Tehnic, dosar 43/1889 este sursa documentelor mele

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu