sâmbătă, 12 martie 2011

METROU de DRUMUL TABEREI

In sfarsit imi pot indeplini promisiunea facuta in urma unei lepse lansate de mine, intoarsa imotriva mea, dupa cum mai spuneam in postarea: http://a-craciunescu.blogspot.com/2011/02/am-dat-o-leapsa-care-m-ajuns-pana-la.html



Este vorba despre o propunere de metrou pe care cetatenii sectorului 6, in special cei ce vor sa fie eliberati din Drumul Taberei, o asteapta de foarte mult timp. Propunerea pe care o fac vine probabil tarziu caci zarurile ar parea ca sunt aruncate dupa cum ne anunta dl. Udriste prin diverse canale. A se vedea : http://www.libertatea.ro/detalii/articol/senatul-a-aprobat-imprumutul-pentru-extinderea-retelei-de-metrou-in-drumul-taberei-si-pantelimon-292306.html . Insa cred ca ne-am obisnuit de prea multa vreme cu anunturile triumfaliste despre "cum vom face" si vedem ca lipsesc destul de cronic anunturile "despre cum am facut". Prin urmare poate mai este timp de analizat inainte de a da cu bata ca pe Buzesti. Despre zbaterile asupra subiectului s-a documentat un fellow blogger, ca sa zic asa, adunand mai multe surse de informatie intr-o postare pe care o gasiti aici: http://catalincornea.ro/2011/02/01/metrorex-pregate%c8%99te-o-noua-magistrala-de-metrou-pe-traseul-bragadiru-alexandriei-rahova-piata-unirii-mosilor-obor-colentina-%e2%80%93-voluntari/

De la aceasta sursa am descarcat si o imagine prezenta in mai multe locuri, inclusiv in articolul din Libertatea invocat mai sus si pe care o pun ca ilustrare pentru cei ce nu vor avea rabdare sa strabata toate legaturile:


Revenind la propunerea mea, ea vine ca o contraoferta fata de ce a schitat prietenul Hungry Mole in articolul sau : http://www.simplybucharest.ro/?p=5552 .

In esenta, el sustine ideea tramvaiului iar eu sustin ideea metroului. Sustin ideea metroului aerian, suspendat la o inaltime de circa 6 m, pe o structura metalica fundata pe spina verde (sau cu fantani) a traseului pe care l-am indicat pe plan.

Acest metrou cred ca ar fi mult mai ieftin decat cel propus de autoritati in varianta clasica de tub ingropat. Tubul ingropat este justificat in orase aglomerate, cu centre istorice dense si cu strazi inguste unde o astfel de solutie nu ar fi posibila fara demolari masive. In situatia noastra, spatiul este destul de larg pentru a nu face astfel de sacrificii si prin urmare nu cred ca se justifica ingroparea liniei.
Suspendarea sa are mai multe avantaje:
1. Asigura detasarea totala de traficul rutier de la sol
2. Asigura posibilitatea creerii unor statii in care accesul este controlat deci contorizat si taxat ca la orice statie de metrou obisnuita
3. Poate oferi posibilitatea ca rularea sa se faca nu pe sine metalice clasice pentru tramvai ci pe roti cu pneuri (metroul din Paris are asa ceva) sau, in varianta mai sofisticata, pe perna magnetica - ambele variante reducand vibratiile si zgomotul
4. Ofera pretextul unor traversari pietonale mai complexe in intersectiile dificile.

Imagini despre variante deja validate de trecerea mai multor decenii gasiti in articolul meu : http://a-craciunescu.blogspot.com/2011/01/mici-detalii.html . Pentru a completa ideea cu metroul ce nu trebuie neaparat ingropat, declar solemn ca m-am dat cu metroul in Rouen iar acolo traseul in zona orasului dens este ingropat dar catre zonele mai noi linia iese la suprafata (ca sa nu insist plictisitor pe exemplul Parisului).
Acum, ceea ce am propus este doar o schema a traseului si de mod de amplasare a statiilor si a conexiunilor urbane mai complicate. Ilustrarea acestora ar putea sa vina, mai inspirat decat as putea-o face eu, de la celalalt prieten angajat in leapsa, anume Popescu (conform promisiunii sale solemne de la: http://idei-urbane.blogspot.com/2011/02/transport-public-o-colaborare-intre.html)

Am sa spun doar atat in explicarea propunerii:
Capatul liniei ar rebui sa prilejuiasca o interventie urbana mai complexa iar eu vad peste acest nod ridicarea unei structuri mai ample, cu parcare auto si cu nou sediu pentru administratia sectorului 6 - mai usor accesibila in acest mod decat mizeria de sediu in care sta mizeria de primar al sectorului din prezent. Cred ca pentru asta ar trebui profitat de mega-terenul de la defuncta si deja demolata Tricodava unde s-ar putea realiza acest implant. Implantul ar putea asigura o conexiune tangentiala cu un eventual traseu viitor ce va fi de mare nevoie date fiind dezvoltarile din Prelungirea Ghencea si din directia Domnesti. Totodata, acest loc ofera posibilitatea legarii cu tramvaiul 41 in cel putin doua dintre statiile acestui traseu.
Apoi, urmand "bucla" si spina verde a cartierului Drumul Taberei, se ajunge in vortexul chinuitor de la Razoare. Eu gandesc ca supratraversarea lui si efectuarea unei curbe mai largi ar putea sa activeze si triunghiul lasat de izbeliste acolo. Plasarea statiei in punctul acela ar putea sa faciliteze accesul intr-un spatiu ce ar trebui mult mai plantat si transformat in parculet amenajat nu lasat parloaga ca acum. Structura metroului ar permite in acest fel plantarea unor arbusti sau a unor copaci cu coroana mai putin ampla in asa fel incat la sol pietonii sa se poata bucura de acest spatiu verde (acelasi aspect pe spina supra traversata unde pana in 6 m pot sa traiasca foarte bin Buxus, Thuya, specii de pini decorativi de talie mica). Urmatoarea statie as vedea-o prin demolarea cladirii aleia urate de pe Panduri unde este aciuiat un Carrefour mic. Linia, ce ar trece peste acest amplasament pana la racordarea cu spina verde a Caii Panduri, ar putea sa ofere salvarea prin recuperare a unei hale industriale inghesuite azi, cu acoperire in panza de beton semicilindrica ce genereaza un timpan pe care sta scris in relief, cu caracterele tipice anilor 1930: "Uzinele Chimice Romane". Pe aici s-ar putea face accesul la statie si produce o legatura cu Trafic Greu.
Traseul ar coti pe 13 Septembrie si ar cobori peste vechiul stadion ONEF (Republica) - azi in curtea Magaoaiei Poporului - pana la Parcul Izvor. Daca se face acolo Catedrala Aservirii Neamului si strapungerea YourAnus, vor exista un punct sau doua de conexiune. Conexiunea cu metroul actual s-ar face la Izvor dar si la Unirii. Asta spre deosebire de varianta oficial ingropata care ar aglomera ingrozitor statiile Eroilor si Universitatii.
De la Izvor, propunerea mea ar trebui sa aiba o forma complexa pentru ca ma gandesc ca ar sta pe un fel de tunel din coaste subtiri ce ar fi ancorate in malurile Dambovitei astfel incat albia sa fie folosita drept traseu dar sa ramana in continuare vizibila si accesibila. Am ales traseul asta pentru ca, spre deosebire de varianta HM, sa nu intru pe bulevardul Victoriei Socialismului (impotriva noastra) chiar din Piata Constitutiei. Orice ar spune unii, hidosenia asta este totusi un reper turistic important pentru oras si multi vin la Bucuresti sa o vada. N-ar fi firesc sa-i anulam puntele de percepere si axele special concepute pentru aceasta. Lucrul asta s-ar produce abia la Piata Unirii unde traseul metroului pe care il propun ar anula practic spina de fantani pana la Piata Alba Iulia. De aici metroul s-ar putea duce pe diverse formule catre Dristor sau alte formule de reconectare cu retelele de transport in comun - fie metrou fie transport clasic de suprafata. Poate ca o tinta finala ar trebui sa fie zona targului de masini de la Vitan sau zona de la Parcul Tineretului - Palatul Copiilor, Vacaresti, Berceni ... nu stiu. M-am concentrat pe modul de iesire din Drumul Taberei si n-am vrut sa ies din harta folosita de HM>
In mare cam asta este propunerea mea, dau detalii la fiecare eventual comentariu pe care-l voi primi. Daca e absolut necesar voi face si niste schite peste poze luate din http://www.norc.ro/ .

Carcotiti va rog!


PS: ilustrez cu ceva ce nu e intr-o intersectie dar care poate da o vaga idee asupra ce ar putea sa fie un pietonal circular suspendat, cu accese din toate cele patru colturi ale intersectiilor si care sa dirijeze calatorii catre statia suspendata de metrou sau sa-i ajute sa faca o traversare oricand: http://www.thetransportpolitic.com/2010/11/29/envied-the-world-over-strasbourgs-tram-expands-again/

De aici e poza:


Si ca sa-i dau mai multa apa la moara lui HM, va indemn sa cititi articolul de mai sus care mai face si un link spre un alt text relevant. Iata:
http://www.euromedtransport.org/fileadmin/download/InfrastructureEvents/23_Strasbourg_Tram.pdf
Ce ati vazut mai sus provine de la: http://www.archdaily.com/32134/peace-bridge-santiago-calatrava/ si arata modul in care imi imaginam ca poate fi rezolvata suprapunerea traseului peste albia Dambovitei, mod pe care i-l evocam lui Popescu in raspunsul la primul sau comentariu. E doar o ilustrare, nu trebuie sa fie asa. Poate fi si altfel; de aceea s-au inventat concursurile de arhitectura!

10 comentarii:

  1. ideea acelei interventii urbane complexe care sa inglobeze si terminalul de capat si mai multe functiuni mi se pare chiar interesanta...nu stiu insa care ar fi imaginea urbana creeata in bucla cu metroul suspendat pe mijlocul curculatiei, poate ca nu e ideal...si am si o intrebare :) exista si o bucata de traseu care sa fie in subsol? ma refer la faptul ca poate legatura cu metroul se poate face direct prin intrarea metroului tau suspendat in tunelurile existente deja, poate in zona Izvor-Unirii si apoi revenirea la suprafata

    RăspundețiȘtergere
  2. @Popescu: evident ca la Izvor si la Unirii se va face o legatura directa intre statii insa pe verticala. Nu vad de ce as ingropa si mai ales unde. Mi-ar trebui o lunga portiune de rampa ca sa intru si sa ies din tunel si nu stiu unde s-ar produce acest lucru. Eu cred ca traseul e ofertant si de aceea nu e nevoie. Cred ca imaginea unei panze curbate,poate un fel de retea gen armatura unui cablu coaxial, scheletul unei catedrale gotice - lucruri de tipul asta - ar fi chestiunea cea mai complexa si mai delicata peste albia Dambovitei.
    In bucla nu vad de ce ar fi ceva in neregula ca imagine. Totul depinde de designul structurii. Bineinteles, daca lucreaza aceiasi ingineri de la podul nou de la Cernavoda sau de la podul de la Baneasa ... s-ar putea ca indoielile tale sa aiba sens. Daca-l inviem pe Saligny sau daca facem rost de vreun discipol (macar) de-a lui Calatrava s-ar putea sa iasa ce trebuie.
    Pentru imagine am si gandit ca un element circular in marile intersectii ar putea sa dea o anumita coerenta. Nu stiu daca exista pe net dar ma gandesc la ceva ce am vazut la unul dintre capetele tramvaiului silentios de la Strasbourg.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ar fi o idee buna metroul suspendat, tocmai vorbeam cu un coleg saptamana trecuta de asta.
    Sistemul mixt subteran-suprateran este destul de raspandit si in Germania, eu am vizitat Hamburg si Muenchen si ambele au linii care functioneaza prin subteran in zona cantrului istoric iar in rest la suprafata.

    RăspundețiȘtergere
  4. Îmi place... nu-mi place... sînt de acord... nu sînt de acord. Nu ştiu.
    în primul rînd, avem deja 4 soluţii de trafic, ceea ce destul de mult: tramvai, troleu, autobuz şi metrou. Parcă nu mai vreau încă una, vorbind doar din punctul de vedere al interoperatibilitatii. Apoi, eu vad traseul tău cam prea sinuos şi nu prea în folosul Pantelimonului. Mi-ar fi plăcut să traverseze Dîmboviţa la Mihai Vodă şi să se bage pe dedesubt şi să ajungă la Universitate, unde chiar ţin să fie încă un nod important - şi de-acolo s-o ţină înspre Răsărit.

    Mai e ceva. Drumul Taberei e frumos cu bulevardul ăla lat şi cu ditamai spaţiul ăla vrede pe mijloc; mi-e milă de el.

    Deşi nu mi-e milă de Victoria Socialismului, acolo accept orice transformare. M-am gîndit şi eu la faptul că un tramvai clasic dă urît acolo (între Unirii şi Casa Republicii), dar l-aş fi exilat pe banda 1, acolo unde acuma este banda de parcare. Oricum, aş fi văzut şi actuala piaţă a Constituţiei altfel, poate cu o insulă verde în mijloc...

    Îmi place ideea terminalului de la Tricodava şi reconversia UCR!

    RăspundețiȘtergere
  5. @gxg: multumesc atat pentru vizita cat si pentru comentariu! n-am fost la Hamburg dar e bine ca mai am acum un exemplu de constructie mixta care are justtificarile pe care le-am enuntat deja
    @HM: ai dreptate in ceea ce spui cu mijloacele de transport de la sol. Eu ma gandeam ca unele ar putea sa fie relocalizate pe traseele paralele, pe Timisoara si Ghencea si facute mai multe bucle de traseu pentru a le coase transversal si a aduce oamenii catre colectorul principal - metroul. Tramvaiul 41 facea deja acest oficiu de legatura transversala.
    Eu dezaprob si solutia oficiala si ceea ce spui in esenta si tu, adica nu cred ca e bine sa supra solicitam Eroilor si Universitatii. De aceea legatura mea cu linia spre Militari s-ar face la Izvor iar cea cu Universitatea prin Unirii. Pe unde se duce mai departe traseul din Piata Alba Iulia ... alta poveste, poate servi si Pantelimonul in final daca ia o turnura mai radiala. Traseul catre Eroilor are hiba ca nu capaciteaza nimic in zona aia pe cand traseul meu sinuos ar servi atat zonei Panduri cat si 13 Septembrie, locuri mult mai vaduvite de acces facil la centru. Sunt mai favorabil unor trasee pe alocuri tangente pentru conectare decat pentru incrucisarea acestora. Incrucisarea ar trebui sa o realizeze reteaua de suprafata.
    Mie nu mi-e mila neaparat de Victoria Socialismului ca bulevard ci de relatia de ansamblu cu Casa Populismului. Ceea ce spui cu tramvaiul tau pe aceasta artera mi se pare foarte corect, as duce acest traseu chiar dincolo de pomi diminuand trotuarul pe care oricum nu circula nimeni. Nu stiam cum faceai insa bifurcarea sensurilor de mers si mai ales unde? In rondul verde de care spui la Piata Constitutiei? Nu aduce asta un conflict de trafic rutier important acolo?

    RăspundețiȘtergere
  6. ba - ca să încep cu sfîrşitul - conflict văd acolo. deocamdată am vreo două idei, de care nu sînt mulţumit; o să revin...

    Apoi, e cum ai zis şi tu mai demult: presupunem că cei din DT mai degrabă ar vrea să folosească Eroilor ca ieşire, dar nu ştim sigur. Cu siguranţă ocolul spre Izvor nu e atît de mare.

    Dar chiar mi-ar place o ramificaţie de la Mihai Vodă înspre Universitate. Place mult.

    RăspundețiȘtergere
  7. La metroul parizian nu exista o legatura intre traseul suprateran si folosirea rotilor de cauciuc, care se folosesc si la subteran. Dar asta e o observatie minora.

    Altfel imi place ideea, sunt fan. Splaiul e singurul loc unde nu as pune metroul suprateran, ci l-as ingropa.

    RăspundețiȘtergere
  8. @alexandru mircea: multumesc pentru aprecierea ideii. in ceea ce priveste rotile de cauciuc eu doar am spus (sau ca sa fiu actual cu limba romana : "decat am spus" :) ) ca linia independenta, suspendata, permite utilizarea pneurilor asa cum se intampla si la unele dintre liniile pariziene - fie subterane fie suspendate - pentru simplul fapt ca exista o linie dedicata cu un sistem de ghidaj, de "canalizare" a cursului ramelor de metrou. metroul care din subteran iese la sol va trebui sa functioneaze ca un tramvai, pe sine (daca memoria nu ma inseala dupa 10 ani asa e cazul Rouen) adica nu prea permite utilizarea pneurilor caci sistemul de ghidare ar parea prea complicat si incomodant pentru restul traficului urban. la asta ma refeream cand spuneam ca o linie dedicata suspendata ofera ca avantaj.
    @HM: am uitat sa accentuez ca spatiul verde central din DT este de fapt o peluza in momentul de fata. existenta unei linii de stalpi centrali la un interax mai consistent, cu o linie ce se afla la o inaltime destul de mare, ofera posibilitatea ca dedesubt, intre respectivii stalpi, sa existe o plantatie cu vegetatie chiar mai ampla decat acum. Nu vad o excludere a verdelui din povestea asta! vezi din nou imaginea aia a lui Christian de Portzamparc privind linia de metrou parizian propus de el (include si o solutie de statie cam cum mi-o imaginez si eu dar ceva mai deeschisa, mai dantela metalica si mai putin capsula) si pe care am inclus-o in postarea mea anterioara pe subiect.

    RăspundețiȘtergere
  9. ma gandesc ca in cazul buclei ar trebui regandit intregul profil al bulevardului pentru ca metroul suspendat sa fie inclus...adica as merge mai departe cu ideea si as zice ca nu e de ajuns sa-l pozitionam pe mijloc, ci mai degraba sa regandim cum privim profilul intregului bulevard...nu vad de ce ar trebui sa pastram spatiul verde pe mijloc, unde nu te poti "folosi" de el si nu ar putea fi amplasat pe o latura, in functie de ce se gaseste pe marginea bulevardului...ar fi ideal ca toata latimea strazii sa fie regandita si poate sa renuntam la ideea de a avea acelasi profil dintr-un capat in altul

    RăspundețiȘtergere
  10. @popescu: e posibil dar ar complica putin lucrurile presupunand mul mai multe operatiuni decat simpla instalare a structurii. de fapt nu stiu nimic despre retele si nu stiu pe unde trec marile colectoare de canalizare, magistralele de gaz si electricitate ...
    nu impartasesc ideea ca spatiul verde fiind pe mijloc nu poate fi folosit. mie mi-e suficient ca ar exista cateva mii de metri patrati de frunze. in orasul asta si o frunza in plus ar fi binevenita. pozitia de pe mijloc ar face mai usoara amplasarea unei statii ce ar fi conectata identic cu ambele parti ale strazii si ar duce si la egala distanta zgomotul fata de blocurile de pe ambele laturi ale bulevardului. mie tocmai asta mi-a suras, ca practic tot traseul pe care-l urmez are aceasta caracteristica si poate facilita existenta unei statii tip, cu mici adaptari ale cailor de acces in fiecare dintre situatiile de amplasare in parte. dar asta nu inseamna ca n-ar fi bine si ce spui tu.

    RăspundețiȘtergere