vineri, 23 martie 2012

Toma T. Socolescu in 23 martie ... 1916

Am vazut din intamplare ca saptamana asta Wikipedia se ocupa de trei subiecte ca un fel de "concurs de scriere". Tot doream eu mai demult sa pun in circulatie un proiectel al lui Toma T. Socolescu pe care, fiind atat de neinsemnat, nu l-ar baga nimeni in seama. Asa ca probabil e cu totul necunoscut pana acum. Am mai aratat ca si alti mari arhitecti din trecut au facut cate o chestie marunta, marunta. Dar abitir desenata cum e cazul ce urmeaza. Este vorba despre o mica extindere a unei case ce exista si azi in strada Batiste nr. 24 din Bucuresti. O vedeti cu acoperisul rosu in imaginea luata de la Google Maps, comparata cu situatia din 1927.
Extinderea facuta de Socolescu este o veranda cu rol de sufragerie de vara care sta pe un subsol care este "o simpla pimnita de depozitat legume" cum scrie pe plansa unica a proiectului. Proiectul este la Arhivele Nationale Directia Municipiului Bucuresti, fondul PMB Tehnic. Am ratacit notitele si nu mai stiu numarul dosarului. Am dat peste el cand faceam studiul pentru clasarea casei de la nr. 20 unde a avut Nicolae Grigorescu atelierul. Fara multe comentarii iata proiectul care nu are la sol mai mult de 12 metri patrati:
De ce am mentionat 23 martie 1916? Pai pentru ca apare pe hartia de inregistrare a proiectului unde este mentionat si arhitectul, adica Toma T.Socolescu:
Socolescu apare si pe plan prin semnatura usor de descifrat. Mai greu mi-ar fi sa spun daca partea aia mai exista si daca e conforma proiectului caci din strada mi-a fost greu sa disting ceva, chiar imposibil. Iata cum arata casa in 2009:

Un comentariu: