vineri, 1 februarie 2013

Inmormantarile in Bucurestii anului 1892

Interdictia de a se mai face inmormantari in jurul bisericilor parohiale vine odata cu Regulamentele Organice din 1831-1832. Nu s-a pus imediat in practica dar la Bucuresti au fost desemnate imediat niste locuri pentru cimitirele comunale in afara limitelor orasului. Iata mai jos un regulament privind inmormantarile, datand din 1877, asa cum apare el fragmentar intr-un dosar aflat la Arhivele Nationale Directia Municipiului Bucuresti, Fond PMB Tehnic, dosar 14/1892:




Aceasta postare vine ca urmare a incitarii Bibliotecarului. Iar legatura cu articolul anterior sta in ochiul dracului, cel care dicteaza cum si in ce fel calatoreste sufletul de aici catre divinitate. Articolul din regulament face clar asta:

8 comentarii:

  1. Un astfel de regulament există şi în zilele noastre.

    http://www4.pmb.ro/wwwt/L52/docs/raccu.htm

    Dacă citiţi cu atenţie, se vorbeşte despre servicii religioase, dar nu se vorbeşte de apartenenţa cimitirelor de o anumită Biserică. Până la urmă există cimitir ortodox şi cimitir catolic şi cimitir evreiesc... Din punctul de vedere al legii, cimitirul este cimitir şi atât.

    Ce anume face un cimitir să aparţină unui cult religios... asta nu se spune în acest regulament.

    RăspundețiȘtergere
  2. Avem însă un Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea cimitirelor parohiale şi mănăstireşti din cuprinsul eparhiilor Bisericii Ortodoxe Române.

    http://protoieriaslobozia.ro/docs/3_reg_cimitirelor.pdf

    Deci ce leagă un cimitir de BOR, cum ajunge să fie un cimitir al BOR?

    Legătura o regăsim în Art. 1 al regulamentului, aceste cimitire au caracter de bunuri sacre şi SUNT ÎN PROPRIETATEA PAROHIILOR...

    Raţiunea este deci următoarea, Biserica Ortodoxă Română primeşte spre administrare un cimitir, îl face bun sacru... şi astfel se leagă cimitirul de credinţa.

    A sluji în alt cimitir decât un astfel de cimitir sacru, este ca şi cum ai ţine slujba într-o sinagogă, sau într-o biserică catolică sau sub cerul liber... şi nu într-o biserică ortodoxă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai primul este regulamentul comunal iar al doilea este regulamentul propriu bisericii pentru situatiile in care i se transmite in administrare un anumit cimitir comunal. Cred ca asta este ratiunea. Poate ca sunt si cimitire infiintate si in proprietatea bisericii ca orice cimitir privat. Poate ca despre asta este vorba, biserica tolereaza (caci n-are incotro) ideea cimitirului comunal dar respinge orice "concurenta" pe care i-ar face-o sistemul de cimitire private. Nu este decat despre bani.

      Ștergere
  3. Şi acum hotărârea despre care se face vorbire:

    http://www.patriarhia.ro/_upload/documente/13407097270668522732.pdf

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu exact despre ce cimitire confiscate abuziv vorbeste sfantul sinod al sfintei biserici caci de cand cu regulamentele organice si, mai ales de la Cuza incoace cand am devenit si noi o tara in randul lumii adica in care administratia si biserica sunt doua lucruri distincte, cimitirele au fost si sunt comunale. Chiar daca sunt separate distinct pe religii si confesiuni. Ca au fost date in administrare parohiilor asta cred ca este altceva dar din acest text rezulta ca este limpede o lupta de control teritorial. Vedeti in textul ala ca unii preoti desfasoara "activitati ilicite". Adica, mai pe romaneste, n-au platit taxa de protectie.

      Ștergere
  4. Nu m-aţi înţeles în ceea ce am spus.

    Era vorba despre SLUJBA unui preot ortodox trebuie să fie exclusiv într-un cimitir ortodox, asta pentru că acel cimitir este sacru în religia ortodoxă.

    Un cimitir privat nu poate fi ortodox. Deci un preot nu are cum să slujească acolo pentru că cimitirul este profan.

    RăspundețiȘtergere
  5. Asta e o "vrajeala" din partea bisericii. Si ce-o sa faca preotii ortodocsi din episcopia responsabila de Canada de exemplu? N-o sa faca slujba romanului crestin ortodox care ar muri acolo si care s-ar inmormanta in cimitirul municipal al localitatii de acolo si care n-ar fi determinal ca "loc sacru" prin gestionarea sa de biserica ortodoxa ?? Caci daca-i principiu atunci el trebuie sa fie peste tot. Totusi, intotdeauna in ultimii 200 de ani cimitirele au fost separate nu numai pe credinte dar si pe rituri. Chiar si evreii au avut cimitire distincte in functie de orientarea ritului acestora. Nu cunosc cimitire private care sa fie amestecate si chiar daca ar fi, sunt convins ca sunt delimitate sectoare determinate pentru astfel de situatii. Cred ca intre Bellu ortodox si Bellu catolic nu trebuie sa sari niciun gard.

    RăspundețiȘtergere